Lidar-tyyppisiä lasertutkia otetaan käyttöön robottiautojen lisäksi entistä laajemmin erilaisissa robottivaunuissa ja esimerkiksi kotien robotti-imureissa. Niitä varten japanilainen Rohm on esitellyt uuden 120 watin laserdiodin. Tulossa on ensi vuoden lopulla myös autokäyttöön optimoitu lidar-tutkien laserdiodi.
Uudenlaisissa LiDAR-tutkasovelluksissa tarvitaan tulevaisuudessa entistä suurempia hetkellisiä lasertehoja, koska niissä käytetään samalla myös hyvin lyhyitä laserpulsseja. Neljä vuotta sitten japanilainen komponenttivalmistaja Rohm julkaisi 25 watin laserdiodin RLD90QZW5, jota seurasi pari vuotta myöhemmin 75 watin versio RLD90QZW3 vuonna 2021 ja nyt yritys esitteli 120 watin laserdiodin RLD90QZW8.
Uusi RLD90QZW8 toimii 905nm infrapuna-alueella. Se sopii valmistajan mukaan teollisuuden Lidar-laitteisiin ja myös kuluttajasovelluksiin, jotka vaativat etäisyysmittausta ja tilatunnistusta. Kasvanut lähetysteho ja parannettu laseraallonpituuden lämpötilastabiilisuus auttavat tunnistusalueen pidentämisen. Silti vaikka laserin hetkellinen teho kasvaa, riittävän lyhyitä mittauspulsseja käyttämällä toiminta pysyy turvallisena ja tarkkana.
Laserdiodin lisäksi Rohm tarjoaa Lidar-ratkaisuihin 150 voltin EcoGaN HEMT -tehoohjauskomponentit. Varsinkin kun uusi laserdiodi tarvitsee 38 ampreerin virran, ja jännite laserdiodin yli on tällöin 13 volttia. Rohm tarjoaa myös uutuuslaseria varten REFLD002-1-koekortin.
Rohm aikoo jatkaa edelleen suuritehoisten laserien kehitystä myös autokäyttöön. Yritys on hankkinut uusimpana IATF 16949 -sertifioinnin ja kehittää lisäksi AEC-Q102-yhteensopivaa autokäyttöön sopivia laserdiodeja. Ne ovat tulossa tarjolle ensi vuoden loppuun mennessä.
Lisää: Rohm (LINKKI), tuotetiedot (LINKKI), kehityskortti (LINKKI) ja Euroopan jakelijat (LINKKI).