Kevyille kauppojen kuljetusroboteille on nyt määritelty aiempaa tarkemmat tekniset vaatimukset mitoista, massoista, valoista, heijastimista, äänimerkinantolaitteesta ja jarruista. Tähän asti kuljetusrobottien teknisistä vaatimuksista on säädetty ajoneuvolaissa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräys tarkentaa nyt jo voimassa olevia vaatimuksia pienten kuljetusrobottien osalta. Vaatimuksilla varmistetaan kuljetusrobottien soveltuvuus kevyen liikenteen seassa toimivaksi ajoneuvoksi.
”Merkittävimpiä muutoksia keväällä lausuntokierroksella olleeseen määräysluonnokseen ovat sallittujen maksimimittojen ja -painojen pienennys, sillä halusimme varmistaa kuljetusrobottien turvallisen liikkumisen jalkakäytävillä’’, kertoo Traficomin erityisasiantuntija Jukka Juhola.
Lisäksi hänen mukaansa määräyksessä tarkennettiin myös kuljetusrobottien äänimerkinantolaitteen ja muun ääniviestinnän vaatimuksia, jotta kuljetusrobottien havaittavuus olisi riittävä muun muassa näkövammaisten tarpeet huomioiden.
Uudet vaatimukset tulevat voimaan ensi vuoden alusta lähtien. Silti aluetta seurataan tarkasti, koska Juholan mukaan kyseessä on uusi ajoneuvoluokka ja automaattiajaminen on uusi asia, joten määräyksen päivitystarpeita syytä arvioida aktiivisesti jatkossakin.
Lisää: Kuljetusrobottien tekniset vaatimukset 1.1.2024 alkaen (LINKKI) ja laajempi määräys dokumentteineen (LINKKI) sekä aiemmat kuljetusrobotteja käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).
Kuvituskuva: Alepan Sharship-kuljetusrobotti on sähkömoottorilla varustettu etähallittu, automaattisella ajojärjestelmällä varustettu ajoneuvo. Kuva: S-ryhmä.