Ohjelmapalveluyritys Lapland Safariksen asiakkaat ovat päässeet kokemaan Rovaniemellä ja Luostolla tammikuusta lähtien Lapin luonnon päästöttömien ja lähes äänettömien sähköisten moottorikelkkojen kyydissä. Niiden latausaseman toteutti Pirkkalassa lähellä Tamperetta operoiva Plugit.
Plugit on toteuttanut latausjärjestelmiä aiemminkin pohjoisen hyisiin olosuhteisiin, muun muassa Muoniossa sijaitsevalle autotestiradalle. Projektina sähkökelkkojen latausjärjestelmän suunnittelu oli kuitenkin ensimmäinen laatuaan.
Kelkkasafarien kalustona käytetään rovaniemeläisen BRP:n valmistamia Lynx Adventure Electric -moottorikelkkoja, joka on suunniteltu erityisesti ohjatuille safariretkille. Täyteen ladatun kelkan toimintamatka on valmistajan mukaan noin 50 kilometriä ja maksiminopeus 60 kilometriä tunnissa.
Kelkat ladataan aina retkien välissä Plugitin suunnittelemalla ja rakentamalla Plugit PRO BRIDGE -latausasemalla. Kelkat latautuvat kuuden kilowatin teholla noin kahdessa tunnissa. Kelkkojen sähkönkulutus pakkasissa on lisäksi eriä kuin sähköautoissa.
”Toisin kuin sähköautoista on uutisoitu, pakkanen ei suoraan vaikuta sähkökelkan toimintamatkaan. Merkittäväksi tekijäksi toimintamatkan suhteen on osoittautunut lumi, sillä pehmeä nuoskalumi vaatii kelkalta enemmän tehoja kuin kevyt pakkaslumi”, kertoo Laplandin safaritoimenjohtaja Jyrki Karonen.
Kuva: Tulevaisuudessa kumpaankin kohteeseen voidaan lisätä vielä kymmenen latauspaikkaa tarvittaessa. Kuvassa latausaseman lisäksi Rovaniemellä valmistettuja uusia Lynx Adventure Electric-kelkkoja.