Autoteollisuuteen massiivinen ohjelmistoprojekti – Suomi mukana

Eurooppalaiset huipputekniikanyritykset, tutkimusorganisaatiot ja yliopistot yhdistävät voimansa ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen kehittämisessä. Kumppaneita on kaikkiaan 59 ja Suomesta hankkeessa ovat mukana Oulun yliopisto, innovaatioyhteisö Dimecc ja ohjelmistotalo Unikie.

Eurooppalaiset yritykset, tutkimusorganisaatiot ja yliopistot yhdestätoista maasta ovat käynnistäneet kolmivuotisen hankkeen, joka pyrkii kehittämään innovatiivisia menetelmiä, teknologioita ja prosesseja ohjelmistopohjaistenajoneuvojen kehittämiseksi vuoteen 2030 mennessä.

Hankkeen tavoitteena on edistää eurooppalaisia ratkaisuja ohjelmistopohjaisissa ajoneuvoissa (Software Defined Vehicle, SDV) ja seuraavan sukupolven ajoneuvoissa. Hanke yhdistää 59 partnerin huippututkimuksen eri puolilla Eurooppaa ja luo kattavan SDV-ekosysteemin hyödyntäen samalla olemassa olevia kansallisia hankkeita ja kansainvälisiä tutkimus- ja kehitystoimintoja.

Keskittymällä ohjelmistorajapintojen ja kehitysmetodologioiden yhtenäistämiseen, HAL4SDV (Hardware Abstraction Layer for Software Defined Vehicle) mahdollistaa ajoneuvon laitteistosta riippumattoman ohjelmiston määrittelyn. Tämä luo perustan ”ohjelmistopohjaiselle ajoneuvolle”, joka soveltuu sekä turvallisuuskriittisiin että ei-turvallisuuskriittisiin sovelluksiin tulevaisuuden ajoneuvoissa.

Teknisten innovaatioiden lisäksi HAL4SDV tukee Euroopan autoteollisuutta, ylläpitää sen kilpailukykyä ja vauhdittaa vihreää ja digitaalista siirtymää, edistäen yhteistyötä ja kestävyyttä koko autoteollisuuden ekosysteemissä. Hankkeen tavoitteet kattavat yhtenäisten ohjelmistorajapintojen kehittämisen, vahvan laitteiston abstraktiokehikon luomisen, OTA-päivitysten (Over-The-Air) helpottamisen, edistyneiden alusta-arkkitehtuurien suunnittelun ja olennaisten kehitystyökalujen kehittämisen.

HAL4SDV-konsortiota johtaa TTTech Computertechnik AG yhdessä TTTech Auto AG:n kanssa. Se kokoaa yhteen johtavat valmistajat, jotka muovaavat hankkeen visiota ja strategisia vaatimuksia. Mukana on myös osavalmistajat, integroitujen suunnitteluratkaisujen valmistajat, ohjelmisto- ja teknologiatoimittajat. Hankkeen päärahoitus tulee Chips Joint Undertakingilta.

HAL4SDV-hankkeen keskeiset tavoitteet

  • SDV-alustan palvelukeskeinen arkkitehtuuri (SoA, Service Oriented Architecture), joka palvelee sekä ei-turvallisuus- että turvallisuuskriittisiä sovelluksia
  • HAL-arkkitehtuurin määrittely kokonaisvaltaisen ”Järjestelmä + Ohjelmisto” -lähestymistavan kontekstissa
  • Laitteiston abstraktiokerroksen (HAL) kehitys – standardoidut rajapinnat sensoreille, toimilaitteille, laskentaresursseille ja datalle, hypervisoreihin perustuva abstraktio, HAL-ohjelmistopäivitykset
  • HAL-keskeisten ohjelmistoelementtien arkkitehtuurit
  • HAL-ratkaisujen kehittäminen turvallisuuskriittisille alueille Zero Trust -konseptin tukemiseksi
  • Pilvipohjainen nopea prototyyppien valmistus ohjelmistopohjaisille ajoneuvoille
  • Tuki autoteollisuuden turvallisuuskriittisille sovelluksille erityisosaamista, sekä akateemiset kumppanit ja tutkimuslaitokset, jotka yhdistävät perustutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen.

Lisää: HAL4SDV-hanke (LINKKI).

Kuvituskuva: Unikie