Black Friday -tarjoukset sekä televisiot toimivat kulutuselektroniikan myynnin vetävinä voimina viime vuonna, kertoo alan järjestö. Ja lopullinen siirtyminen teräväpiirtoisiin tv-lähetyksiin uskotaan vauhdittavan kauppaa edelleen myös kuluvana vuonna.
Televisiomyyntiä vauhdittivat viime vuonna teräväpiirron lisäksi alan ETKO:n mukaan suuret urheilutapahtumat. TV-myynti on ollut tosin järjestön mukaan positiivista koko vuoden ajan ja varmaan kiihtyy edelleen alkuvuodesta. Yleisradion kanavilla muutos pelkkiin teräväpiirtoisiin lähetyksiin astuu voimaan maaliskuun lopussa ja kaupallisilla kanavilla kesäkuun lopussa.
Moni on uskonut jo, että Black Fridayn merkitys heikkenisi, kun sen varjolla markkinoidaan lähes mitä tahansa tuotetta. ETKO:n mukaan Black Friday on edelleen puhelimien ja älykellojen vauhdittava tekijä.
Ja laajemminkin Black Fridayn myynti näyttelee kulutuselektroniikan myynnissä merkittävää osaa neljännen vuosineljänneksen kaikissa kategorioissa. Tiedot käyvät ilmi NielsenIQ GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on kodintekniikan alan toimijat kokoava yhdistys, joka tarjoaa myös alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä. Yhdistys viettää tänä vuonna myös 100-vuotisjuhlaansa.
Kuvituskuva: Samsung DVB-T2