Konsulttiyritys BearingPointin mukaan vasta yksi kolmesta eurooppalaisesta uskoo käyttävänsä digitaalista euroa tulevaisuudessa, jos sellainen olisi maksuvälineenä käytettävissä. Suomi on tutkituista maista ainoa, jossa käteisen osuus on edelleen kasvanut viime vuoteen verrattuna.
Euroopan laajuisesti tarkasteltuna käteinen on silti edelleen konsulttiyritys BearingPointin mukaan yleisesti suosittu maksuväline monissa maissa, mutta sen käyttö on tasaisesti vähenemässä koko mantereella.
Pohjoismaissa käteisen suosio maksuvälineenä on alhaisempaa kuin muissa tutkituissa maissa. vastanneista kuluttajista Ruotsissa 28 %, Tanskassa 35 % ja Suomessa 46 % listaa BearingPoint käteisen viiden eniten käyttämänsä maksuvälineen joukkoon.
”Käteisen käyttö on edelleen suosittua monissa Euroopan maissa, vaikka käteisen käyttötiheys onkin vähentynyt edelliseen vuoteen verrattuna. Käteisen suosion lievä kasvu Suomessa on hieman yllättävä tulos. “, sanoo Jani Ristimäki, joka toimii Suomen BearingPointilla finanssitoimialan konsultointijohtajana. Kehitys saattaa Ristimäen mukaan heijastaa kuluttajien varautumista nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa, mikä korostaa keskuspankkirahan roolia etenkin epävarmoina aikoina
Konsulttiyhtiö BearingPointin yhdeksässä Euroopan maassa toteuttama maksutapatutkimus avaa kuluttajien tämänhetkistä suhtautumista käteiseen sekä digitaaliseen keskuspankkirahaan, kuten digitaaliseen euroon. Silti kuluttajien tietoisuus digitaalisesta keskuspankkirahasta (Central Bank Digital Currency, CBDC) on kasvussa.
Samaisen kyselyn perusteella yksi kolmesta vastaajasta tutkituissa euromaissa käyttäisi digitaalista euroa, ja yksi viidestä olisi valmis käyttämään sitä jopa useita kertoja viikossa. Sen sijaan euroalueen ulkopuolisissa maissa, kuten Ruotsissa ja Tanskassa, vain yksi neljästä vastaajasta käyttäisi keskuspankin digitaalista valuuttaa, ja alle yksi kymmenestä käyttäisi sitä useita kertoja viikossa.
Kysely osoittaa, että maissa, joissa käteisen käyttö on yleistä, digitaalista euroa käytettäisiin myös todennäköisesti useammin. Suomessa yli puolet vastaajista (51 %) ei osaa vielä sanoa, kuinka usein he käyttäisivät digitaalista euroa.
Verkkokauppa pysyy suosituimpana digitaalisen keskuspankkirahan käyttötapauksen. Näin myös Suomessa, missä 40 % vastaajista käyttäisi digitaalista euroa verkko-ostosten maksamiseen. Toiseksi tärkeimpänä käyttötapauksena mainitaan myymäläostokset, joihin digitaalista euroa käyttäisi keskimäärin 28 % kaikista vastaajista ja suomalaisista 33 %.
Esitetyt tiedot perustuvat online-kyselyyn, johon osallistui yhteensä 10 222 henkilöä Itävallasta (1 025), Sveitsistä (1 026), Saksasta (2 019), Tanskasta (1 037), Suomesta (1 026), Ranskasta (1 028), Irlannista (1 028), Alankomaista (1 027) ja Ruotsista (1 006) aikavälillä 19.11–1.12.2024. Tulokset ovat painotettuja, ja ne edustavat 18 vuotta täyttänyttä väestöä.
Kyselyn suunnitteli BearingPoint, ja sen toteutti markkinatutkimuslaitos YouGov mainituissa yhdeksässä maassa. BearingPointin maksamisen asiantuntijat ovat analysoineet kyselyn tulokset. BearingPoint on teettänyt vastaavan kyselyn vuodesta 2019 lähtien. Tällä kertaa tutkimuksen otantaa laajennettiin myös Ruotsiin ja Tanskaan.
Kuvituskuva: UT