
Autonomisten ajoneuvojen yleistyessä niiden keräämää paikkatietoa voidaan hyödyntää kaupungeissa laajemminkin. Kuvan Maanmittauslaitoksen FGI:n itseajava auto kerää jo nyt Espoon ja Helsingin kaduilla dataa esimerkiksi tien kunnosta, puuston hiilinieluista ja varautumistarpeista tulvien varalta.
Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n itseajava auto monet anturiratkaisut keräävät jokaisella ajokerralla valtavan määrän dataa ympäröivästä ympäristöstä. Auto osa Itseajavat autot ja tulevaisuuden data (Big Data) -hanketta, joka on toteutettu yhteistyössä Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen Instituutin kanssa.
’’Kerättyä dataa voidaan soveltaa moniin erilaisiin tarkoituksiin. Nyt tutkimme, millaista tietoa on mahdollista saada muun muassa teiden urien kunnosta, tien varsilla olevista puista ja puustojen hiilinieluista’’, kertoo professori Juha Hyyppä MML:n Paikkatietokeskuksesta.
Suomessa itseajavia autoja ei ole kuitenkaan vielä montaa. Kuvaan Big Data –hankkeen itseajava tutkimusauto ARVO (Autonomous Research Vehicle Observatory) on Paikkatietokeskuksen tutkijoiden kehittämä. Tulevaisuudessa autonomisen eli itseohjautuvan liikenteen odotetaan kuitenkin yleistyvän.
Ja jos kaikki itseajavat autot saataisiin keräämään tulevaisuudessa ympäristöstä dataa samalla kun ne kulkevat. Tähän tarvittaisiin kuitenkin lainsäädäntöä, joka ohjaisi yritykset jakamaan autonomisten kulkuneuvojen keräämää dataa yritysten ja yhteiskunnan hyötykäyttöön.
Jo nyt Paikkatietokeskuksen tutkijat opastavat kuntia autonomisten ajoneuvojen datan perusteisiin, jotta kunnat saavat siitä parhaan hyödyn irti. Myös startup-yrityksille robottiautojen keräämä paikkatieto tarjoaa mahdollisuuksia. Yritysten apuna toimii EU-hanke Location Innovation Hub, joka opastaa yrityksiä paikkatietoon perustuvan liiketoiminnan kehittämisessä.
Itseajavat autot ja tulevaisuuden data (Big Data)- hanke on Paikkatietokeskuksen ja Aalto yliopiston yhteinen hanke, joka toteutetaan Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) tuella. Uudenmaan liitto toimii hankkeen yhteisrahoittajana.
Kuva: MML