Turvallisuus pankkiasioinnissa tärkeämpää kuin palvelun nopeus tai helppous

Viime aikojen tilastot ovat karua luettavaa. Poliisille ilmoitettujen tietoverkkoavusteisten petosrikosten rikoshyöty on kasvanut parina vuotena noin 70 prosenttia. Pankkien tietoon tuli edellisvuoteen verrattuna huijauksia 39 prosenttia enemmän. Kuluttajaliiton uusimman kyselytutkimuksen mukaan enemmistö käyttäjistä kokeekin selkeästi palveluiden turvallisuuden ja suojautumisen tärkeämpänä kuin asioinnin sujuvuuden, helppouden ja nopeuden. Kyselyyn vastasi 1149 pankkipalveluiden kuluttajaa.

Kuluttajaliitto on vaatinut jo pitempään suomalaisten kuluttajien aseman parantamista verkko- ja mobiilipankkiasioinnin yhteydessä tapahtuneissa huijaustapauksissa. Joissain tapauksissa tämä voisi käytännössä tarkoittaa esimerkiksi verkko- tai mobiilipankkiasioinnin hidastamista asiakkaan oman tahdon mukaisesti, mikäli asiakas itse näin haluaa.

”Kysyessämme asiaa suoraan kuluttajilta, selkeä enemmistö (61 %), katsoi asioinnin turvallisuuden ja suojautumisen verkkohuijauksia vastaan tärkeämmäksi kuin asioinnin sujuvuuden, helppouden ja nopeuden”, kertoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Jälkimmäistä asiaan piti tärkeämpänä 35 prosenttia vastaajista. Prioriteetit eivät juurikaan vaihdelleet vastaajan iän tai varallisuuden mukaan, vaan kaikki ikäryhmät vastasivat lähestulkoon samalla tavalla.

”Uskomme, että pankkien on mahdollista kehittää ja luoda uusia teknisiä ratkaisuja, joiden avulla pankkiasiakkaan riski petoksen uhriksi joutumiselle pienenee olennaisesti”, Beurling-Pomoell sanoo ja tarkentaa: ”Esimerkiksi kuluttaja voisi halutessaan itse valita lähtökohtaista vahvemman suojautumisen tason pankkiasioinnissa. Itselleen voisi halutessaan asettaa vaikkapa nykyistä laajempia estoja tai viiveitä jo asetettujen maksurajoitusten (esim. maa- ja maksumäärärajat) muutoksille, joita ei voisi poistaa tai vaihtaa samoin tein verkkopankkiin kirjautumalla.”

Kyselystä selvisi myös, että 38 % kaikista vastaajista ja yli puolet (57 %) yli 65-vuotiaista vastaajista toivoo saavansa lisätietoa keinosta, jolla välttyä nettihuijauksilta. ”Kuluttaja jää liian usein yksin kantamaan vastuun huijaustapauksissa ja valtaosa petollisten tilisiirtojen tappioista on jäänyt asiakkaan maksettavaksi. Tähän olisi hyvä saada lisää tasapainoa”, vaatii Beurling-Pomoell.

Pankkien edunvalvoja Finanssiala ry on todennut vastuun kuuluvan monesti ensisijaisesti kuluttajalle. ”Esimerkiksi törkeän huolimattomuuden käsite on välttämätöntä määritellä uudelleen ja tarkemmin, jotta kuluttaja tietää mikä on törkeää huolimattomuutta ja mikä tavanomaista.” Kuluttajaliitto on ottanut asiaan kantaa jo aiemmin.

Tällä hetkellä EU:ssa sorvataan Kuluttajaliiton mukaan uudistuksia lainsäädäntöön, jotka edetessään saattavat tuoda pankeille lisää vastuuta huijaustapauksissa. Kuluttajaliitto kannattaa lämpimästi uudistuksia, jotka tuovat tasapainoa kuluttajien ja pankkien väliseen vastuunjakoon kuluttajan kannalta reilummalla tavalla.

Lisää: Sähköisten pankkipalveluiden kyselytutkimus 2025, Kuluttajaliitto (LINKKI).

Kuvituskuva: UT